top of page
  • Forfatterens bildeAne

Hvorfor nettsider ikke lenger får økonomisk vekst bare ved å endre på utseende eller noen få funksjoner.

I disse dager går nettdatingsidene bananas og nesten alle relanserer seg selv. Med nytt utseende, eller endring av noen funksjoner. Og de slaktes for det. Brukerne av Bumble er rasende. Ikke bare har de lurt brukerne til å tro at de skal få vesentlige forskjeller i funksjoner, men de har i tillegg gått ut med en markedsføringskampanje som tydelig er laget av en mann for menn, når appen hele tiden har sagt at de er av kvinner for kvinner.


Det er helt fair for de små nettsidene som har til mat og hjem og som ikke har som mål å tjene mer penger. Se som kanskje har en eier og ingen som har investert i påvente av å få valuta for pengene sine.


Men nettsider som sukker.no  møteplassen.no og de større internasjonale sidene sitter med investorer på eiersiden som ikke har investert for morroskyld. De har gitt dem penger for å få penger. De forventer return of investment. Forståerlig nok.


Sjekk kampanjen til Bumble og alt rotet rundt det her:





Kvartalsmøte hos Match Group, en joke!


Jeg var med på første kvartalsmøte for Match Group i forrige uke og jeg tenkte WTF er det de holder på med?


Heldigivs for Match Group klarer de fortsatt å få en vekst pga nye tjenester som skapes noe som igjen holder investorerne rolig. Samtidig tenkte jeg, er investorerne så lite oppdatert på bransjen at de ikke setter spørsmålstegn rundt de tingene som blir fremstillet som "Fantastiske nye funksjoner og vesentlige endringer"?


Klarer de virkelig å trygge investrorne ved å fortelle at de skal benytte AI til å fange opp bilder fra mobilene til brukerne og velge ut de 10 beste bildene som kan legges på profilen deres på Tinder?

Datingsidene i dag er som klasserom bestående av elever som har gjennomsnittskarakter 2.


For meg som er daglig leder i ett selskap som utvikler nye datingprodukter og hjelper eksisterende datingsider oppgradere og forbedre seg så er dette jo definitivt gode nyheter. Det skal ikke mye til for å hjelpe elevene komme seg på et gjennomsnittsnivå, eller få noen av elevene til å bli litt bedre enn de andre.


Samtidig er jeg ikke så dum at jeg ikke tenker Match Group holder på med å utvikle sin egen topp elev i ett annet klasserom. De holder det hele i en hysj hysj form ved å ikke trigge investorerer og klare holde dem fornøyde med det gjennomsnittlige som gir en liten vekst foreløpig.


For foreløpig er viktig å få frem:


I 20 år har brukerne blitt dritt lei av det som de får servert over alt.


Nye nettsider og apper etableres i samme struktur. Gamle nettsider relanserer seg, skaper forventinger og så er det samme dritten bare i ny drakt. Det skal ikke mye til nå før brukerne eksploderer av sinne og sletter profilen sin for godt.



Klikk på linken over for å lese hele artikkelen.


Datingappene blir som den returerende mannen vi ikke lenger gir oppmerksomhet til.


Det blir som når den returerende mannen tror han kan få innpass ved å si at "jeg har endret meg" og så når man gir det en sjanse ser man at ingenting egentlig har endret seg.


  • Det er forstatt et hav av uinteressante profiler å velge mellom.


  • Det er fortsatt den samme strukturen og funksjonaliteten.


  • De tilfører en ny funksjon som kan være gøy i en liten periode men som egentlig ikke har noe som helst verdi for det resultatet brukerne egentlig er ute etter.


Skal de eksisterende nettsidene få økonomisk vekst må de gjøre vesentlige endringer og omstrukturere hele prosessen.


Verdien de har er ikke produktet de har produsert, men brukermassen som de enkelt kan få kontakt med når de har noe nytt å tilby.

Skjerper de seg ikke og virkelig gjør noe tilfredstillende i før noe nytt dukker opp, vil denne brukermassen hoppe videre for alltid nå.


Klokken tikker for datingsidene. Match Group og de andre store aktørende kan ikke lenger hvile på laurbaren. De må ta vesentlige grep raskt for å ikke sitte med igjen med et skall uten brukere. De små nettsidene bør få inn eksperthjelp som DatingSolutions AS for å etablere noe vesentlig bedre som øker betalingsvilje men også sikrer dem å beholde brukermassen.


  • Det er som kjøpesentrene som ikke fulgte med i timen og mistet alle kundene sine.

  • Det er som kodak som trodde at de ville kunne fremkalle bilder i evig tid.

  • Det er alle videosjappene når nettflix kom på banen.


Er de så dumme? Jeg håper ikke det. Jeg håper de forstår faren som lurker i buskene nå og som snart kommer til å ta over hele markedet.


Hva tenker du? Hva er din mening rundt datingappene og datingsidene som eksisterer? Hva tenker du om at de endrer på utseende og noen funksjoner når det er så mye mer brukerne ønsker å få endret?




77 visninger0 kommentarer

Kommentare

Mit 0 von 5 Sternen bewertet.
Noch keine Ratings

Rating hinzufügen
bottom of page